Marknadsföring på facebook med video.

Facebook videomarknadsföring

Det är allmänt känt att det är rörliga videor som drar till sig uppmärksamhet på facebook. Förutom att göra en toppen film så bör man tänka på några tekniska saker och annat för att det verkligen ska fungera. Nu kommer det några saker som du kan ta i beräkning. 
Du behöver vara snabb.
Om du inte har övertygat användaren på någon sekund så kommer han inte att titta på filmen. Hela sidan är konstruerad för att man ska kunna gå vidare med en lätt svepning om man inte är tillräckligt intresserad. Så fokusera extra på starten, inledningen och din rubrik. Något som har varit effektivt är att lova att man kan lära sig något om man tittat klart på filmen, du kan givetvis också säga något som är chockerande eller väcker nyfikenhet i din rubrik, men se till att det stämmer överens med din film, ingen gillar det annars. Exempel: "Allt du behöver veta om fiskespön på 60 sec."

Tänk också på att välja rätt bild till filmen. Det kallas för tumnageln, bilden man ser innan man satt igång videon. Man får max ha tjugo procent text i sin tumnagel, men det kan finnas undantag.
Facebook är i grunden tyst.
De flesta som använder facebook slår aldrig på ljudet, det kan bero på många saker att man inte vill störa sin omgivning är nog den vanligaste. Men det betyder att du behöver få fram ditt budskap utan ljudet. Se till att du har tydliga förklarande texter och kanske en undertext om du pratar i filmen. Vill du ha hjälp med ditt inlägg, mediahjälp kan hjälpa dig med snygga inlägg i social media. 

Lägg ut inlägget vid rätt tillfälle
Ska man få engagemang i sina inlägg så ska man tänka till lite på när man lägger ut den. Undvik söndagar, det är ingen bra dag helt enkelt. Mest fart är det i mitten på veckan och mitten på dagen. Så tisdag till torsdag från lunch till tidig kväll så kommer du att träffa rätt.
Lycka till med dina inlägg.


Kommentarer